In 5 stappen
meer fans met Facebook-events

Vind je het lastig om als muzikant zijnde je fanbase te vergroten? Meer volgers te krijgen op social media en meer oren te vinden die jouw muziek willen horen? Ik heb afgelopen maand ontdekt hoe je met Facebook-events meer volgers op je Facebook-pagina kunt krijgen. En niet zomaar volgers, maar nieuwe volgers die enthousiast zijn en betrokken, omdat het is gekoppeld aan een live ervaring die ze binnenkort en/of pas geleden mee hebben gemaakt!

5 stappen:

1)
Zorg dat je mede-beheerder bent van het Facebook-event, dat is nodig om te kunnen adverteren met het Facebook-event, en dan krijgen mensen een melding als je iets in het event post.

2) Adverteer met het Facebook-event, onder warm publiek (mensen die jouw muziek al kennen) en koud publiek (die jou nog niet kennen maar wel potentieel interesse hebben in jouw muziek en in de buurt van het optreden wonen).

3) Plan een aantal berichten in vóóraf in het Facebook-event. Dit kan vanalles zijn om jouw band beter te leren kennen. Iedereen die de berichten liked, maar je pagina nog niet liked kun je uitnodigen om je pagina te liken.

4) Post op de dag zelf 1 of 2 berichten in het Facebook-event, bijvoorbeeld een ‘we zijn onderweg’ foto van jullie in de bandbus. Wederom: iedereen die de berichten liked, maar je pagina nog niet liked kun je uitnodigen om je pagina te liken.

5) Post een aantal berichten in het Facebook-event in de dagen na het optreden. Bijvoorbeeld een publieksfoto, video van dat optreden en een oproep om lid te worden van je nieuwsbrief. En ook hier: iedereen die de berichten liked, maar je pagina nog niet liked kun je uitnodigen om je pagina te liken.

Hierdoor is de kans groot dat je nieuwe volgers gaat krijgen, en ze zijn nog vers enthousiast over je optreden dus dat is heel krachtig. Natuurlijk pas je het aantal posts dat je plaatst aan aan het event. Bij een event waarbij jij hoofdact bent kun je vaker posten dan bij een festival waar 10 andere bands spelen, bijvoorbeeld. Als je moet kiezen dan zou ik me focussen op een enkel bericht vooraf, en vooral berichten op de dag zelf en de dagen er na. Hoe je het beste kunt adverteren, dat kun je leren in m’n F.I.R.E. programma.
Binnenkort openen de deuren voor de januari-editie!

Mirjam Sieben | Onlightning