Muziek promoten? What’s in it for them: 2 voorbeelden

Je wil graag je muziek promoten, zodat mensen bijvoorbeeld je cd of vinyl gaan kopen. Of je hebt een optreden en je wil graag dat het druk wordt bezocht. Op dit moment gooi je waarschijnlijk al je promotiekanalen in de strijd om er zeker van te zijn dat mensen het wéten. Maar vaak is dat niet genoeg om mensen over te halen actie te ondernemen. Want: what’s in it for them?

In algemene marketing voor bedrijven wordt er vaak vertelt dat je de problemen van je doelgroep moet benoemen voordat je overgaat naar de oplossing (jouw product of dienst) en je ‘call to action’ waarin je iets van ze vraagt. Maar jij als muzikant denkt dan misschien: “Maar ik los helemaal geen problemen op!”

Toch zit er ook bij muziek een soort ‘oplossing’. Zo is Escapisme ‘een ding’. Als mensen even willen ontvluchten van hun problemen, of van het dagelijkse leven bijvoorbeeld. Dat is iets waar jouw muziek misschien wél een rol in kan spelen voor ze. Misschien niet bij ieder genre even sterk, maar zelfs bij m’n eigen band is het aanwezig. Wij maken ‘Happy Hardrock’, en houden ons juist totaal NIET bezig met nieuws of negatieve/diepzinnige dingen. Mensen die daar ook even van willen wegvluchten kunnen bij ons een onbezorgd avondje meemaken, of het allemaal even vergeten als ze het album opzetten.

Maar wat nog belangrijker is, is dat je in gaat zien dat mensen niet worden overgehaald door de kenmerken en eigenschappen van hetgeen je wil promoten, maar dat de voordelen voor hén veel belangrijker zijn. En daarvan zal ik 2 voorbeelden geven:

Vinyl
Als je vinyl uitbrengt, vertel je niet alleen alle specifieke details zoals dat er 10 nummers op staan, dat de totale lengte 33 minuten is en dat het op rood vinyl is gedrukt. Je kunt beter inspringen op de ‘what’s in it for them’: wat het luisteren naar de plaat met ze doet qua emotie (vrolijk worden, troost in vinden, etc), of met hun imago (coolness van een volle platenkast, of het verhaal wat ze erbij kunnen vertellen op het moment dat ze bezoek krijgen, etc). En/of dat het full colour artwork betreft, van een bepaalde gerenommeerde artiest. En/of dat het 1 van de 200 exemplaren is en dat ze dus een limited product in handen krijgen. Zet ook ‘social proof’ in: reviews van pers en andere fans.

Optreden
Vertel niet doodleuk alleen de datum en tijd en dat is het. Waarom moeten zij het optreden bezoeken? Wat kunnen ze verwachten? Wat hebben ze er zelf aan? Let op, je bent aan het concurreren met een avondje op de bank, dus je moet met goede redenen komen. Vertel ze waarom dit optreden zo speciaal is. Waarom moeten ze echt dít optreden komen, en niet wachten tot een volgende? Vertel wat voor sfeer er zal zijn tijdens de avond. Hoe ze zich zullen voelen. Hoe het eruit gaat zien (live beelden van voorgaande optredens) en wat andere mensen er van vindt (reviews van pers en/of fans). Laat weten dat ze er andere gelijkgestemde mensen kunnen ontmoeten. Vertel wat er allemaal zo leuk en handig en praktisch is aan de gekozen locatie. Eenvoudig/dichtbij/gratis parkeren. Goed licht en geluid. Centrale locatie in het land. En ga zo maar door!

Oftewel: benoem de voordelen en niet (alleen) de specificaties.

Meer over online marketing voor muzikanten:
www.onlightning.nl